STOLTENBERGS ENKLE VERDEN

I sin kronikk i Klassekampen 7. juni viser Camilla Stoltenberg, med flere, at de lever i en misunnelsesverdig enkel verden. I denne verdenen er sammenhengen mellom er og bør lettfattelig og grei. Forskning på mennesker likeså. Fine resultater på kartleggingsprøver er et ubetinget gode. Når barn som begynner i barnehagen ved 15 måneders alder gjør det bedre på kartleggingsprøver enn de som begynner ved 19 måneder blir valget enkelt, i Stoltenbergs verden.

Lånt av forfatter Jenny Steinnes, professor i pedagogikk Høgskolen i Innlandet og professor II i pedagogikk Rudolf Steinerhøyskolen uten velvillig tillattelse. Innlegget stod i Klassekampen 11. juni 2019.
Forskning på mennesker er imidlertid aldri enkelt. Slik forskning vil aldri kunne være verdinøytral. Variabler vil aldri kunne holdes tilstrekkelig stabile til at eventuelle funn kan sikre politiske valg og prioriteringer. Og dette er bra! Slik hindres en mekanisk overføring fra kunnskap til politikk, fra er til bør. Slik åpnes det for dype etiske vurderinger som aldri vil kunne finne et sikkert og entydig grunnlag.Derfor får vi aldri vite hva det 15 måneder gamle barnet kanskje gikk glipp av, og som det 19 måneder gamle barnet kanskje fikk ved å vente fire måneder med å begynne i barnehagen. Om vi ville vite noe om dette måtte vi studere generasjoner, gjennom hele livsløp. Ikke minst ville vi måtte utvide verdigrunnlaget vårt. Gode resultater på kartleggingsprøver ville ikke være tilstrekkelig. Vi måtte ta med vanskelig målbare størrelser som livsglede, vitalitet, evne til selvstendighet, evne til ansvarlighet, bare for å nevne noen.Dette kaller på forsiktighet. Målstyringsiveren i utdanningssystemet er i ferd med å disiplinere den menneskelige tenking og meningsdanning i en så sterk grad at intelligente, velmenende og flotte mennesker synes å miste slike andre verdier av syne. Drømmen om å utforme politikk fra presumtivt sikker viten kan ende som et moraliserende, kategoriserende og begrensende mareritt.Det beste vi som samfunn kan satse på er å bidra til utvikle et godt faglig skjønn i de profesjoner som skal ta hånd om våre barns danning og utdanning. Dette skjønnet kan aldri bli til sikker viten og kan aldri samles i et nasjonalt register for barnehage og grunnopplæring. Heldigvis.
Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s